Błąd 404 – co oznacza?

błąd 404

Błąd 404 – co oznacza?

Błąd 404 – nie znaleziono strony” to komunikat, który potrafi zdenerwować, ale i jednoznacznie pokazuje, że linki do danej strony są nieaktywne. Jaki wpływ na pozycjonowanie strony ma ten błąd?

Błąd 404 – skąd się bierze?

Najpierw skupmy się na tym, gdzie doszukiwać się przyczyn takiego błędu. Jeśli w wyszukiwarkę wpiszesz adres URL, który już nie istnieje i jest niedostępny, wtedy na Twoim ekranie pojawi się informacja o błędzie 404. Dlaczego jednak nie możesz dostać się do strony, która jeszcze jakiś czas temu ładowała się bez problemu?

Przyczyny należy doszukiwać się w kilku obszarach. Zazwyczaj jest to spowodowane:

  • usunięciem strony znajdującej się dotychczas pod tym adresem
  • zmiana adresu URL
  • strona nie ma treści
  • strona zawiera błędy

W przypadku serwisów informacyjnych, czy blogów adresy przestaną być dostępne, jeśli znajdujące się pod nimi treści stracą na wartości i będą nieaktualne. Z kolei w sklepach internetowych może nagle przestać być dostępny adres, pod którym znajdował się już wyprzedany produkt.

W innych przypadkach pojawiające się na stronie błędy mogą doprowadzić do tego, że Google odczytuje tą informację jako pozorny błąd 404.

Błąd 404 – jak znaleźć i naprawić?

Jeśli tego typu pojawią się na Twojej stronie bądź chcesz się upewnić, że nie masz z nimi problemu, najlepiej zastosować Google Search Console. W tym celu należy wybrać pozycję Indeks, a następnie Stan, by móc zapoznać się z ewentualnymi problemami na witrynie. W momencie, gdy poznasz problematyczny adres, wiesz, na których linkach się skupić.

Naprawa nie jest skomplikowana. Należy ręcznie pod danym adresem umieścić jakąś treść. Może ona pomóc w pozycjonowaniu. Jeśli natomiast liczba linków jest duża lub strona już nie istnieje, najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie przekierowania 301.Wtedy użytkownicy będą kierowani od razu na nową stronę. Można także usunąć adresy z indeksu w Google Search Console, dzięki czemu wyszukiwarka nie potraktuje adresu negatywnie pod względem SEO.

Błąd 404, a pozycjonowanie strony www

Istnieje kilka kwestii związanych z błędem 404, które mogą powodować problemy z pozycjonowaniem. Pierwszą z nich jest fakt, iż użytkownicy, którzy napotkają taki błąd na stronie, szybko ją opuszczą. Jak wiadomo, czas przebywania użytkownika na stronie jest brany pod uwagę przez algorytmy Google w czasie pozycjonowanie. Jeśli spędza on na niej niewiele czasu, treść prawdopodobnie nie trafia do niego, nie jest interesująca i nie spełnia oczekiwań. To z kolei sygnał, iż witryna nie jest aż tak wartościowa i należy obniżyć jej pozycję w wyszukiwarce.

Robot Google, który trafia na taką stronę, nie ma dostępu do innych zasobów, przez co traktuje taką witrynę jako bezwartościową. Zasoby botów zmniejszają się i coraz rzadziej odwiedzają stronę. Przekłada się to na pozycję w Google. Marnowanie liczby odwiedzin bota na tego typu strony to rozrzutność nie przekładająca się na żadne korzyści dla danej witryny.

Jak wykorzystać potencjał błędu 404?

Okazuje się jednak, że można ten błąd przekuć na swoją korzyść. W tym celu podczas tworzenia takie. strony warto umieścić na niej odnośniki do istniejących i dobrze prosperujących linków. Można także posłużyć się Call to Action, tym samym zwiększając crawlowanie i konwersję na swojej stronie www.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Black Hat SEO – czego unikać w pozycjonowaniu?

Hosting SEO – czy wpływa na widoczność w wyszukiwarce?

Negative SEO, czyli co szkodzi Twojej firmie?

Dodaj komentarz