UX – najczęściej popełniane błędy

ux

Jeśli Twoja strona jest dopracowana pod każdym względem, to co wpływa na to, że Klienci zniechęcają się do niej? Skup się na użyteczności strony i wykonaj audyt UX.

UX – co to jest?

User Experience, czyli w skrócie UX ma na celu określenie użyteczności strony. Co się na to składa? Przede wszystkim mowa tutaj o możliwości łatwego dotarcia do pożądanych informacji, produktów lub usług. Jeśli Klient nie może intuicyjnie i szybko odnaleźć swój cel, zdecydowanie chętniej przechodzi do konwersji. Najczęściej konwersją jest dokonanie zakupu. Dlatego tak ważne jest, by interfejs i przemieszczanie się po stronie było przyjazne, przyjemne i nieskomplikowane.

Co składa się na User Experience?

Jak spełniać oczekiwania użytkowników? Zadbaj o to, by odwiedziny Twojej strony były dla nich przyjemnym doświadczeniem. Upewnij się, że:

  • nawigacja po stronie jest intuicyjna i prosta
  • estetyka strony jest przyjemna dla oka
  • design jest nowoczesny i przykuwający uwagę
  • informacje umieszczone na stronie są przydatne i użyteczne

Audyt UX w pigułce

Jak sprawdzić, czy strona spełnia oczekiwania odbiorców? Na pewno musisz poprosić o pomoc doświadczoną osobę znającą oczekiwania rynku i panujące trendy. Możesz także oprzeć się na swoim doświadczeniu, jeśli takowe w tej tematyce posiadasz. Jest to bowiem dosyć skomplikowany proces, niemniej jednak jego prawidłowe przeprowadzenie daje świetne korzyści. Jeśli dobrze do tego podejdziesz:

  • poprawisz czytelność swojej strony
  • ułatwisz potencjalnym Klientom znalezienie informacji o sposobach kontaktowania się, czy składania zamówień
  • zadbasz o klarowność informacji
  • usprawnisz nawigację na stronie

Metody prowadzenia audytu

Przeprowadzenie dogłębnej analizy strony www najlepiej zlecić profesjonaliście. Może on posłużyć się jedną z kilku dostępnych metod analitycznych, takich jak:

  • metoda heurystyczna (korzystanie z odgórnie ustalonych uniwersalnych zasad, wytycznych)
  • lista kontrolna (checklista)
  • wędrówka poznawcza
  • testy z udziałem użytkowników

Najczęstsze błędy pod kątem UX

Oto lista błędów, które najczęściej pojawiają się na stronach internetowych. Zapoznaj się z nimi i sprawdź, które z nich występują także na Twojej stronie. Już niewielkie zmiany mogą zwiększyć konwersję.

  1. Zbyt dużo treści w opisach produktów lub usług przedstawionych w formie ściany tekstu.
  2. Brak responsywności strony, kiedy treść nie dostosowuje się do przekątnej ekranu urządzenia.
  3. Nie umieszczenie przycisków CTA – Call to Action.
  4. Brak kluczowych przycisków zatwierdzających lub umieszczenie ich w nieprawidłowym miejscu. 
  5. Zbyt skomplikowany formularz kontaktowy lub zakupowy.
  6. Zbyt wiele pól do wypełnienia w formularzach.
  7. Brak wersji mobilnej.
  8. Nie zamieszczenie wersji językowych dla użytkowników obcojęzycznych.
  9. Brak podziału na kategorie w menu.
  10. Zbyt wiele animacji, czy innych elementów odwracających uwagę od meritum.
  11. Brak informacji o dostawie, czasie wysyłki, kosztach, reklamacjach, zwrotach.
  12. Zastosowanie nadmiaru słów kluczowych, szczególnie w formach uniemożliwiających czytanie tekstu przez użytkownika.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Hosting www a bezpieczeństwo Twojej strony

Czy hosting www wpływa na SEO Twojej strony?

Landing page, czyli jak stworzyć skuteczną stronę docelową?

Dodaj komentarz